السبت، 6 سبتمبر 2008
الفرق الشاسع
الفرق الميتافيزيقي.. التوسعي... الامبريالي... الانبطاحي بين جنب الحيط وجوة الحيط.!!1



من يوم ما اتظلت في الدنيا دي .... وأنا بسمعها كل يوم تقريبا من الأهل والأقارب والجيران حتى من العبقرية أمينة رزق ( يأبني.. أمشى جنب الحيط) كل اللي حولي بيهتفوا هذا الهتاف المقدس كالجوقة في المسرحيات القديمة " أمشى جنب الحيط وقول ورانا علشان نتأكد انك هتمشى جنب الحيط "
" خيط حرير على حيط خليل "
- نعم....!! حيط خرير على خيط خليل
- شفت قوووووووول من الأول تاااااااااانى
- خيط خليل على حيط خرير .....يوووووه !! بقول إيه أنا حوده شقاوة محدش يقول لي أعمل إيه... أنا بعمل اللي على مزاجي وبعدين أنا بحب أمشى في نص الشارع ... وزرارين تلاته من القميص يكونوا مفتوحين... ده إن كان عاجبكم
جاء صوت الجوقة من جديد " أنت حر إحنا حذرنــــاك"

بووووووووم........طااااااااااخ....... بووووووم
ماله جنب الحيط ... ما الشارع كله قدامى فاضي اهه ..... والناس ماشيه تتمسح في الحيطان اللي بقت مقامات علشان تأخذ منها البركة ...أنا اللي استاهل عملت فيها دون كيشوت ...!! سامحيني يا أمي ... ياما قولتيلى ومسمعتش الكلام .... من هنا ورايح كتفي هيعلم على كل حيطة في البلد...ومش بس كده... ده أنا هلبس بروفل برقبة....!! 1

وأنا ماشى جنب الحيط... وكتفي انقطع من عليه كم البروفل من قوة الاحتكاك بين مكابح كتفي اليمين والأرض الأسمنتيه المنقرة للحيط....ماهو على رأى المثل (اللي يتلسع على قفاه من الأمن .... يحك في الحيط)... كان أول من اعترض طريقي ...خلق ...خلق ياما ضهرهم ساند على الحيط متكومين وفوق كومة اللحم اللي غالبا ما بتبقى ناقص منها حته وضايع منها المعالم ...ايد ممدودة... تستني الفرج في ربع جنيه مخروووم....وأى خرررم

مشيت فى وشى وقلت يا واد طنش خاااااااالص .... وبعد شويه قابلت واحده سانده ضهرها بردوا على الحيط ... كوم لحم بردوا... بس للأسف لحم رخيص... كانت فتاة ليل وبردوا كانت ضايعة المعالم ...بس المرة دي من فجاجة الماكياج ...وكانت عماله تنده على وتبس بس
قمت نونوت على طول .... وقلت يا واد طنش خاااااااااااالص
مفيش على بعد أمتار قابلت شباب بيشربوا مخدرات ... بس المرة دي مش هم اللي كوم لحم ... أنا اللي كنت هتكوووم لما شافوني ... هما كانوا بردوا ضايعين بس مش ( المعالم بس )... قالي واحد منهم شاهرا سلاحه الأحمر ( أصله كان لسه مخلص خناقه...!! ) 1
- شوف يا عم الصرصار ... لمؤاخذه أصلى مش شايف دلوقتي غير الصراصير...لو فتحت أي حاجه ... هقورك زى صوبع الكوسة أبو خمسه جنيه الكيلو ... إياك تجيب صوره لأي حد... أنت فاقس .... حط لسانك جوه فردة الجذمه واتكل لأفرمك مع البصل والبرغل ... صباح الفل
أخذت منه عقب السيجارة... وقلت يا واد طنش خاااااااااااالص
بعد كده قابلت كوم لحم ...بس أكوام صغيره ... ( أطفال الشوارع )... بنات صغيره من سن 13 لــ 15 تقريبا ... شايلين أخوتهم الصغيرين على أيديهم....بس الغريبة أنهم كانوا بيرضعوهم .... بس اللي أغرب من كده معقول كل علب الكولة اللي في أيدين الأولاد دي...دول أكيد شغالين في مصنع جذم ولا يمكن ..............!!!! 1
أنا قلت يا واد طنش خااااااااااالص
بعد كده في رحلتي حول الحيط ...وكتفي كان قرب يتنحل.. وعظمة الترقوة ترشق في القفص الحديدي .... يوووووه قصدى الصدري بتاع حضرتي...قابلت كوم لحم بردوا .... بس المرة دي هبر يا مولانا .... مرمية جنب فندق نجومه خمسه وخميسه في وش الحاقدين من امثالى.. وبصراحة كنت هموت من الجوع ....لولاش افتكرت الخمسة وخميسه صوابع المعلمين على قفاي.... رحت على طوووول قلت يا وااااد طنش خااااااااالص

الشرارة الناتجة من احتكاك الحيط بعظمة الترقوة (هو مش اسمها كده بردوا) خلت الشاب الملتحي اللي كان بيعلق لافته مكتوب عليها الإسلام هو الحل .... يفتكرني عسكر من المعسكر ... وإن الشرارة دي من الصاعق الكهربائي... قام فص ملح وداب
بيني وبينكم .... كانت الافته من لهوجته نصفها بس اللي اتلزق ...قام كفى ( الهي يتشل ) بحركة لا اراديه والله العظيم... وده اللي حاولت اقنع بيه سيادته ومقتنعش ...يعدى علي الافته علشان يلزقها
بووووووم ....طااااااااااااااااااخ....بووووووووم
-اللي تشوفه معاليك يا باشا هو اللي هيمشى والله ...وأنا مستعد اسيب قفاي هنا كدليل على حسن النية... ده أنا حتى كنت مااااشى جنب الحيط
- معدش يا روح الست دي أمك ...من هنا ورايح تمشى جوه الحيط ... وخد بالك الحيطان لها ودان

وأثناء رحلتي الميمونة جوه الحيط... قابلت السيد طوب ، اللي قالي متبصليش بعين رضيه بص للمدفوع فيه .... وحرمه السيدة اسمنت اللي الطن منها شوف يعمل كام دلوقتى (وتدعي مونه حاليا بعد ما اختلطت بالماء الملوث وجابت للطوب فشل طوبى) 1
وأول عيني ما وقعت على مولاي الأمير حـــديــد.... سمعت صوت البندوزر بيهد في الحيطه
قلت يا وااااد طنش خااااااااااالص
- أنت تاني مفيش فايدة فيك... محرمتش
بووووووم ..... طااااااااخ .....بووووووم

posted by Mahmoud Badawy @ 8:13 م  
5 Comments:
  • At 7 سبتمبر 2008 9:29 م, <$BlogCommentAuthor$> said…

    يا عم مفيش أحسن من إن الواحد يمشي في وسط الطريق كدة .... كونك إنك تحس بالحرية في تصرفاتك الشخصية وإنك مش خايف من حد غير ربنا سبحانه وتعالى ده في حد ذاته يخليك مستريح نفسياً وراضي عن نفسك على الأقل قدام نفسك ..... بووووووم ..... طااااااااخ .....بووووووم

    ع م ر و

     
  • At 9 سبتمبر 2008 5:06 ص, <$BlogCommentAuthor$> said…

    على مدونة دار العين للنشر
    _ جمال الغيطاني في العين
    _ حديث علاء الأسواني عن مشكلة انفصال المثقف عن الواقع
    _ حدوتة من كتاب " المرأة والحدوتة "
    http://ainpublish.blogspot.com

     
  • At 5 يناير 2009 4:28 م, <$BlogCommentAuthor$> said…

    اولا مبروك المدونه
    ثانيا
    موضوع جميل اوي
    الحيط اشتكت منا
    مش بس بنحك فيها واحنا ماشيين جنبها
    كمان احتليناها ؟

     
  • At 12 أبريل 2009 3:26 م, <$BlogCommentAuthor$> said…

    والله وأنا بقرى افتركت روايه جميله اى اسمها بعد التعديل طبعا
    حول الحيط فى 30سنه
    ما لازن تشيل الكام سنه بتوع ابتدائى دول ايام شغل العيال وكام سنه بتوع الشيخوخه لما منقدرش بدور على حيط نمشى جنبه

     
  • At 27 ديسمبر 2010 3:33 م, <$BlogCommentAuthor$> said…

    يشرفنا تواجدك معنا في تجمعنا الجديد مدونات من اجل التغيير

     
إرسال تعليق
<< Home
 

Name: Mahmoud Badawy
Home: Egypt
 
See my complete profile
الإدراجات السابقة

حامل المصباح ... خـاطرة

الأرشيف
مدونات صديقة

إنسـى

خربشة غريب

 أبو مفــراح

شباب بجد

مواقع صديقة

إسلام أون لاين

طريق الإسلام

عمرو خالد

الجزيرة نت

  web counter
web counter